torsdag 19 januari 2012

Fish and Chips på Mamma Anns vis!

När man har långt till "Streets of London" får man vara innovativ och kirra det på hemmaplan! Den hemlagade varianten blir både godare och lite,lite sundare...men man käkar ju ändå inte friterat varje dag så det kan man allt få njuta av. Man ser yngre ut om man håller skinnet spänt påstås det jue...

700 g fiskfile' (torsk,sej eller gös)
(själv använde jag egenhändigt fångad hälleflundra så det blev en lyxvariant)

Frityrsmet:
2,5 dl mjöl
0,5 tsk salt
2 tsk olja
1 äggula
2 dl mörkt öl






Börja med torrvarorna,tillsätt äggula och olja och slutligen ölet. Vispa för hand till en slät smet och låt den vila i kylen 30 minuter.


Jag gjorde egna pommes frites med en schysst manick jag fick i julklapp,och friterade dem i 180 grader. Mycket godare än köpta kan jag lova,men har man inte tillgång till det så går det ypperligt med de färdiga givetvis.


Skär fisken i stavar,doppa i frityrsmeten och fritera 5 minuter. Fisken blir väldigt god och saftig.


Servera med remouladsås,salta pommesen som vanligt och vill man piffa till fisken är citronpeppar till gott. I England dränker man ofta in firren i vinäger,men jag föredrar fräscha citronklyftor till! Mumsfillibabba!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar